Polska Ekstraklasa a gospodarka rynkowa - Maria Walsh


Polska Ekstraklasa a gospodarka rynkowa

Maria Walsh

 


1. Wstęp


Czy polskiej piłce nożnej uda się dorównać zachodnioeuropejskim standardom? Powyższa teza ma dwie strony medalu. Z jednej strony czynniki takie, jak coraz powszechniejsze profesjonalizowanie się polskich klubów, przemyślana polityka finansowania, trwały sukces sportowy, w którym biorą udział międzynarodowi zawodnicy oraz ogólna sytuacja gospodarcza Polski, która zbliża się do europejskich standardów ekonomicznych, przybliżają polski futbol do zachodnioeuropejskich wzorców. Z drugiej jednak strony kiepskie stadiony ze słabą infrastrukturą, niskie budżety, słabe wyniki sportowe na arenie międzynarodowej oraz odchodzenie talentów do innych lig stają na drodze polskiej Ekstraklasie w osiągnięciu zachodnioeuropejskiego poziomu. Ponadto, afery korupcyjne oraz akty chuligańskie kładą się cieniem na wizerunek polskiego futbolu.1



2. Kamienie milowe w polskiej Ekstraklasie


W ostatnim dziesięcioleciu zmianie uległa sytuacja w całej Polsce. Zmieniła się również kondycja polskiej Ekstraklasy. Wraz z początkiem nowego stulecia w polskim futbolu miało miejsce kilka przełomowych momentów.


Bardzo istotnym wydarzeniem dla Rzeczpospolitej Polskiej oraz jej obywateli było przystąpienie do Unii Europejskiej w 2004 roku. Rozpoczął się nowy rozdział w historii Polski, który spowodował nie tylko gospodarcze, ale również społeczne zmiany. Fakt wstąpienia Polski do europejskiej wspólnoty i związane z nim możliwości poskutkował również zmianami w profesjonalnym sporcie, zwłaszcza w piłce nożnej.


I tak w roku 2005 zostaje założona profesjonalna liga – Ekstraklasa SA, którego udziałowcami, na wzór „zachodniego” modelu, stają się kluby piłkarskie z najwyższej klasy rozgrywek. Od tego czasu, do głównych zadań Ekstraklasy SA należą, oprócz organizacji rozgrywek, wprowadzenie na rynek i profesjonalizacja ligi.


W tym samym roku do prokuratury trafia sprawa korupcji w polskiej piłce nożnej. Skala trwających od wielu lat matactw korupcyjnych powoli zostaje upubliczniona, a sprawy trafiają pod osąd wymiaru sprawiedliwości. Ponad cztery lata ciągnie się sądowe i medialne postępowanie zmierzające do postawienia zarzutów udziału w aferze korupcyjnej. W sumie przesłuchano ponad 300 zamieszanych w sprawę osób. Ponad 50 klubów piłkarskich i 30 sędziów było zaangażowanych w proceder korupcyjny. Na liście oskarżonych znaleźli się zarówno pracownicy klubów, związków, jak i menadżerowie, zawodnicy, obserwatorzy meczów oraz sędziowie. Sądy nałożyły na kluby kary w postaci wielu grzywien finansowych i degradacji o jedną lub dwie klasy rozgrywkowe. Winnych skazano na kary więzienia oraz grzywny finansowe. To był bolesny, ale konieczny proces, aby zaprowadzić nowy porządek w polskim futbolu. Dzięki temu, polska piłka rozpoczęła nowy, wiarygodniejszy zarówno dla fanów, jak i sponsorów etap.


Znaczącym wydarzeniem, którego pozytywne skutki trwają do dzisiaj, była z pewnością decyzja o przyznaniu Polsce i Ukrainie organizacji UEFA EURO 2012. Podobnie jak to miało miejsce podczas akcesji Polski do UE, fala entuzjazmu ogarnęła kraj i tchnęła w naród pozytywną energię. Oczy Europy zwróciły się w stronę Polski, a to z kolei zmotywowało społeczeństwo, rząd i osoby tworzące profesjonalny futbol, aby solidnie przygotować się do Mistrzostw Europy i dobrze zaprezentować się w roli gospodarza. Z jednej strony poczyniono widoczne inwestycje, takie jak budowa stadionów i infrastruktury (drogi, lotniska, kolej i baza noclegowa), które przyczyniają się do zmiany wizerunki Polski. Z drugiej strony tzw. miękkie czynniki, jak motywacja, duma i pozytywna energia udzieliły się wszystkim Polakom. Wprawdzie przygotowań kraju do EURO 2012 nie ominęły głosy krytyki, jednak organizacja Mistrzostw dała Polsce, i przede wszystkim środowisku piłkarskiemu pozytywnego „kopa”. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w boomie na budowanie stadionów i obiektów sportowych nie tylko w czterech głównych miejscach, w których odbędą się rozgrywki. W 2010 roku otwarto pierwsze bardzo nowoczesne stadiony: nowy stadion Legii2 w Warszawie oraz stadion EURO 2012 w Poznaniu.


Jeśli chodzi o urynkowienie polskiego futbolu, należy wyróżnić kilka przełomowych momentów. Począwszy od sezonu 2004/2005 polska najwyższa klasa rozgrywkowa, Ekstraklasa przez trzy kolejne lata miała w swojej nazwie markę sponsora Idea, później Orange3. W 2008 roku, dzięki profesjonalnie przeprowadzonej sprzedaży praw telewizyjnych, polska Ekstraklasa odnotowała znaczący wzrost przychodów z tego tytułu. Polskie przedsiębiorstwa zaczynają również wspierać obiekty sportowe: w 2010 roku Polska Grupa Energetyczna PGE została pierwszym poważnym tytularnym sponsorem stadionu piłkarskiego w Polsce (PGE Arena Gdańsk).



3. Rozwój klubów i stabilizowanie się sytuacji w polskiej lidze na tle rozgrywek międzynarodowych


W ostatnich 20 latach sytuacja w polskich klubach zmieniała się często i dynamicznie. Tabelka nr 1 przedstawia aktualne kluby pierwszoligowe4 oraz zajmowane przez nie pozycje w sezonach 1990/1991 i 2002/2003. Jako pierwsze rzuca się w oczy to, że zaledwie sześć spośród 16 klubów niezmiennie bierze udział w rozgrywkach Ekstraklasy. Tę grupę tworzą drużyny z tradycją: Wisła Kraków, Legia Warszawa, Górnik Zabrze, Polonia Warszawa, Lech Poznań oraz Ruch Chorzów, które w całej piłkarskiej historii odegrały ważną rolę.



Interesująca jest sytuacja ośmiu klubów, które jeszcze w sezonie 2002/2003 walczyły o tytuł zwycięzcy w pierwszej lidze. Cztery z nich spadły do III ligi lub niższej klasy rozgrywek. Przyczyny takiego stanu rzeczy można w głównej mierze szukać w odejściu wielkich inwestorów, którzy sponsorowanie lokalnych klubów traktowali jako próbę samorealizacji, hobby czy eksperyment. Okazało się, że po tak zwanej fazie transformacji kluby, przedsiębiorcy i sponsorzy próbowali obrać nowe metody. Biznes piłkarski oraz zarabianie pieniędzy na futbolu były wówczas w modzie. Kluby zdawały sobie sprawę z istnienia sponsoringu i różnych powierzchni reklamowych, jak koszulki czy bandy, które wykorzystywano w czołowych ligach europejskich. Jednak nie potrafiono w tym czasie zrobić ze sponsoringu należytego użytku, posługując się nim długoterminowo jako jednym z narzędzi marketingu-mix. Próbowano wykorzystać sponsoring w profesjonalnym futbolu, jednakże realizacja projektów mających na celu profesjonalizację sportu spełzła na niczym.


Przegląd ówczesnych klubów wyłania te, których udział w rozgrywkach Ekstraklasy w sezonie 1990/1991 był łutem szczęścia. Polska znajdowała się wtedy w okresie przełomu, a społeczeństwo było zajęte kwestiami politycznymi i społecznymi. Z tego powodu mniejsze kluby piłkarskie mogły przebić się do najwyższej klasy rozgrywek. W sumie porównanie klubów z różnych okresów czasu wskazuje na stabilizowanie się sytuacji w polskiej lidze, w której utrzymały się tylko drużyny z tradycjami pochodzące z dużych polskich miast.

Klub

Sezon 1990/1991

Sezon 2002/2003

Sezon 2010/2011

Kluby, które w sezonie 2010/2011 grały w Ekstraklasie

Jagiellonia Białystok

II. liga

III. liga

1.

Wisła Kraków

3.

1.

2.

Legia Warszawa

9.

4.

3.

Korona Kielce

II. liga

III. liga

4.

PGE GKS Bełchatów

III. liga

II. liga

5.

Lechia Gdańsk

II. liga

V. liga

6.

Górnik Zabrze

2.

7.

7.

Polonia Warszawa

11.

8.

8.

Śląsk Wrocław

7.

II. liga

9.

KGHM Zagłębie Lubin

1.

12. (spadek)

10.

Lech Poznań

6.

11.

11.

Widzew Łódź

II. liga

9.

12.

Polonia Bytom

II. liga

III. liga

13.

Ruch Chorzów

13.

14. (spadek)

14.

Arka Gdynia

III. liga

II. liga

15.

Cracovia

III. liga

III. liga

16.

Kluby, które w sezonie 2002/2003 grały w Ekstraklasie

Groclin Dyskobolia

V. liga

2.

VI. liga

GKS (Dospel) Katowice

4.

3.

II. liga

Odra Wodzisław

II. liga

5.

II. liga

Amica Wronki

IV. liga (92/93)

6.

Żadna liga

Wisła Płock

II. liga

10.

III. liga

Garbarnia Szczakowianka

V. liga

13. (spadek)

V. liga

KSZO Ostrowiec

IV. liga

15. (spadek)

II. liga

Pogoń Szczecin

II. liga

16. (spadek)

II. liga

Kluby, które w sezonie 1990/1991 grały w Ekstraklasie

Hutnik Kraków

5.

III. liga

V. liga

Olimpia Poznań

8.

V. liga

VI. liga

Motor Lublin

10.

III. liga

III. liga

ŁKS Łóodź

11.

II. liga

II. liga

Igloopol Dębica

12.

V. liga

VI. liga

Zawisza Bydgoszcz

14.

III. liga

III. liga

Stal Mielec

15.

IV. liga

IV. liga

Zagłębie Sosnowiec

16. (spadek)

III. liga

III. liga

Tab. 1: Polskie kluby Ekstraklasy w wybranych sezonach


Sytuacja polskich klubów ustabilizowała się (por. tabela nr 1), co z kolei stanowi podstawę do dalszego rozwoju. Na tle międzynarodowym widać, jaką drogę muszą jeszcze przebyć polskie kluby.


Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę SPORT+MARKT największą liczbą fanów cieszą się kluby piłkarskie z Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch (por. tabela nr 2). Kluby takie, jak FC Barcelona (57,8 mln fanów), Real Madryt (31,3 mln fanów) czy Manchester United (30,6 mln) mają swoich wiernych kibiców w wielu krajach. Z pewnością istnieje związek między sukcesami sportowymi, szczególnie na arenie międzynarodowej, a liczbą fanów z różnych krajów. W europejskim rankingu polskie kluby znajdują się dopiero na 24. (Lech Poznań) i 25. miejscu (Wisła Kraków). Natomiast Legia Warszawa (miejsce 40) i Widzew Łódź (miejsce 83) plasują się na nieco odleglejszych pozycjach w rankingu. W przeciwieństwie do dziesięciu najlepszych klubów z Europy polskie kluby nie mogły liczyć na poparcie fanów z zagranicy, lecz na rodzimych kibiców.


Ranking

Klub

 Kraj

Liczba fanów w mln

1.

FC Barcelona

 Hiszpania

57,8

2.

Real Madryt

 Hiszpania

31,3

3.

Manchester United

 Anglia

30,6

4.

FC Chelsea

 Anglia

21,4

5.

FC Bayern Monachium

 Niemcy

20,7

6.

Arsenal FC

 Anglia

20,3

7.

AC Milan

 Włochy

18,4

8.

FC Internazionale

 Włochy

17,5

9.

FC Liverpool

 Anglia

16,4

10.

FC Juventus

 Włochy

13,1

 …

 

 


24.

Lech Poznań

 Polska

4,7

25.

Wisla Krakow

 Polska

4,6

 …

 

 


40.

Legia Warszawa

 Polska

2,3

 …

 

 


83.

Widzew Łó

 Polska

1,1

Tab. 2: Ulubione drużyny w Europie oraz ulubione polskie kluby5


Ta różnica pokazuje dalszy rozdźwięk pomiędzy polskimi klubami a europejskimi drużynami, ponieważ międzynarodowa wspólnota fanów jest swego rodzaju barometrem sportowych i ekonomicznych sukcesów piłkarskich klubów. Większa liczba fanów oznacza większą liczbę widzów, interesantów, którzy śledzą poczynania drużyn w mediach, ale również większą liczbę kupujących licencjonowane produkty. To z kolei przekłada się na większe zainteresowanie ze strony sponsorów, którzy pragną dotrzeć do wielu fanów i potencjalnych klientów. Spirala sukcesu zmierza ku górze.


Od sukcesu klubów zależy atrakcyjność ligi. Również w tej kwestii można dokonać porównania między rodzimą Ekstraklasą a europejskimi klubami. Z innego badania przeprowadzonego przez SPORT+MARKT wynika, że zainteresowanie rozgrywkami polskiej ligi piłkarskiej (37%) jest dużo słabsze niż międzynarodowymi rozgrywkami, takimi jak Mistrzostwa Świata w piłce nożnej (69%), Mistrzostwa Europy UEFA (60%) oraz Liga Mistrzów UEFA (51%) (por. tabela nr 3). Oprócz międzynarodowych rozgrywek, Ekstraklasa ma również konkurentów w postaci innych narodowych lig. Rywalem Ekstraklasy jest angielska Premier League, którą interesuje się i której rozgrywki śledzi 33% polskich respondentów-widzów.


W pięciu państwach, które zajęły czołowe miejsca w rankingu zainteresowanie rozgrywkami rodzimych lig jest o wiele wyższe. Ponad połowa Brytyjczyków deklaruje duże lub bardzo duże zainteresowanie meczami Barclays Premier League. W Niemczech, we Włoszech czy w Hiszpanii, piłkarskie rozgrywki rodzimych lig popiera blisko połowa społeczeństwa. Wprawdzie z rankingu wynika, że zainteresowanie rodzimymi ligami w tych krajach jest mniejsze niż Mistrzostwami Świata, ale i tak jest wyraźnie wyższe niż w innych krajach.


Zawody

Zainteresowanie

Mistrzostwa Świata

69%

Mistrzostwa Europy UEFA

60%

Liga Mistrzów UEFA

51%

Ekstraklasa

37%

Angielska Premier League

33%

Hiszpańska Premiera Division

27%

Niemiecka Bundesliga

20%

Tab. 3: Poziom zainteresowania wybranymi imprezami piłkarskimi w Polsce6


W sumie polska Ekstraklasa zrobiła w ostatnich dziesięciu latach krok naprzód i zbliżyła się do zachodnioeuropejskich standardów, jednak cel nie został jeszcze osiągnięty. Dalsza profesjonalizacja oraz coraz więcej sportowych sukcesów sprawią, że liga i kluby będą atrakcyjniejsze.



4. Liczba widzów, stadiony i nowe wyzwania


Wielkość stadionów oraz liczba kibiców są kolejnymi miarami, jakimi można mierzyć osiąganie sukcesu. Ilustracja nr 1 pokazuje różnicę między nowoczesną infrastrukturą, wysoką frekwencją na trybunach a standardami w Polsce na tle międzynarodowych lig.


Pod hasłami nowoczesna infrastruktura oraz atrakcyjny futbol, z którymi mamy do czynienia w niemieckiej Bundeslidze i angielskiej Premier League, kryją się z jednej strony duże stadiony (w Niemczech na jeden stadion przypada średnio 46.205 miejsc, a w Wielkiej Brytanii – 38.542), zaś z drugiej wysoka frekwencja na trybunach, która w obydwu krajach wyniosła 91% w pierwszej połowie sezonu 2010/2011. Jednak przykład Włoch pokazuje, że zniszczone stadiony o niskich standardach bezpieczeństwa mają wpływ na frekwencję. Mimo że włoska Serie A cieszy się dużą popularnością wśród Włochów, to ponadprzeciętnie duże stadiony są wypełnione zaledwie w 53% podczas rozgrywek ligowych.7 Podobny, lecz nieco mniej dramatyczny problem zaistniał we Francji (69% frekwencja). Podobnie jak Polska, Francja przygotowuje się do organizacji Mistrzostw Europy UEFA, co z kolei będzie się wiązało z generalnymi remontami stadionów francuskiej I ligi.

 


Polscy zarządcy stadionów stoją przed podwójnym wyzwaniem: mają do czynienia ze stosunkowo małymi i starymi stadionami, które z powodu nieustannych problemów z zapewnieniem bezpieczeństwa i słabych wyników sportowych nie wypełniają się.


Jednak taki obrazek odejdzie najprawdopodobniej w zapomnienie. W 2011 zostaną oddane do użytku trzy z czterech wielkich stadionów9 wybudowanych z myślą o Mistrzostwach Europy UEFA 2012. W przyszłym roku kolejne stadiony będą modernizowane lub stawiane na nowo, co przyczyni się do całkowitej zmiany wizerunku i kultury polskich stadionów. Powstające stadiony będą większe, z nowocześniejszą infrastrukturą, pokojami gościnnymi. W przyszłości będzie je można również wykorzystać na koncerty lub imprezy biznesowe.


Tym niemniej przed Polakami stoi wyzwanie, aby wypełnić po brzegi stadionowe trybuny. Kwestie atrakcyjności ligi oraz wątpliwe bezpieczeństwo na stadionie nadal pozostają aktualne. Jednak wypełnione stadiony oraz dobra atmosfera są istotne zarówno dla widzów, jak i transmisji telewizyjnych.


Wyobraźmy sobie jeden z możliwych scenariuszy. Przyjmijmy, że nowe stadiony Ekstraklasy będą mogły pomieścić średnio 30.000 kibiców. Jeśli przyjdą tylko te osoby (średnio 8.528), które są stałymi bywalcami meczów, to nowy stadion wypełni się zaledwie w 28%. Efekt nowo wybudowanego stadionu może spowodować wzrost liczby fanów do 40% i wypełnienie obiektu w 40%10. Według tych rygorystycznych obliczeń, pozostaje jeszcze 60% wolnych trybun, które powinny zostać wypełnione przez kibiców, rodziny i innych gości w dniu meczu.


Ilustracja nr 2: Aktualna wielkość stadionu i średnia frekwencja na stadionie Ekstraklasy oraz symulacja wypełnienia stadionu z 30.000 miejsc


W związku z tym polskie kluby piłkarskie, gminy oraz zarządcy stoją przed wyzwaniami, które dotyczą nie tylko sportowych osiągnięć, ale są związane z działaniami marketingowymi i sprzedażą. Jednak pomimo zniszczonych stadionów począwszy od sezonu 1990/1991 frekwencja na stadionach Ekstraklasy systematycznie rośnie. Zaczynając od 3.314 kibiców, poprzez 5.063 w sezonie 2002/2003, liczba fanów osiągnęła 8.528 w pierwszej połowie bieżącego sezonu. Nowa infrastruktura stadionów oraz entuzjazm związany z przydzieleniem organizacji Mistrzostw Europy może i będzie przyciągać więcej fanów i osób zainteresowanych rozgrywkami piłkarskimi. Należy nawiązać kontakt z nowymi grupami docelowymi, zaś stadion powinien być przyjaznym miejscem dla całych rodzin. W Premier League efekty przyniósł raport Taylora, brytyjskiego ministra sprawiedliwości, który po tragedii na Hillborough przedstawił pomysły rozwiązań koniecznych do poprawy bezpieczeństwa na angielskich stadionach. Raport ten nakazywał wprowadzenie numerowanych krzesełek na każdym sektorze, zakaz udostępniania miejsc stojących i wiele innych.


5. Wnioski i widoki na przyszłość


Polska najwyższa klasa rozgrywkowa zrobiła szczególnie w ostatnich dziesięciu latach krok naprzód i zbliżyła się do zachodnioeuropejskich standardów. Sytuacja w klubach i całej lidze ustabilizowała się, stadiony przeszły generalne remonty i odpowiadają standardom XXI wieku.


Osoby zajmujące się biznesem futbolowym w Polsce stopniowo mierzą się ze swoimi wyzwaniami, jednak ich plany są czasem zbyt krótkoterminowe. Mistrzostwa Europy są świetną okazją, aby odnieść sukces, ale nie gwarantują długoterminowego powodzenia.


Szansą, a zarazem wyzwaniem są: długoterminowe planowanie oraz eksploatacja i wykorzystanie nowych stadionów i sportowej infrastruktury, która właśnie powstaje. Można by również założyć, że organizacja EURO 2012 wywoła kolejną falę entuzjazmu, która uczyni Polaków dumnymi i uruchomi biznes wokół skórzanej piłki, czego konsekwencją będzie atrakcyjny futbol i przede wszystkim sportowe osiągnięcia.



1 W oparciu o analizę z roku 2002/2003.

2 Stadion Legii jest miejskim stadionem, a nie miejscem rozgrywek Mistrzostw Europy w 2012 roku.

3 Sieć telefonii komórkowej Idea została wykupiona i przemianowana przez francuski koncern Orange.

4 Termin realizacji badania: luty 2011.

5 SPORT+MARKT Football Top 20: Ankieta przeprowadzona wśród 10.200 osób zainteresowanych piłką nożną (około 600 respondentów na kraj) w wieku 16-69 lat z 17 krajów (Niemcy, Anglia, Francja, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Turcja, Holandia, Szwajcaria, Austria, Grecja, Czechy, Bułgaria, Polska, Chorwacja, Rosja, Ukraina); Metodologia badań: wywiady telefoniczne (CATI); reprezentatywnie w skali kraju;

próba losowa warstwowana wg kryteriów wieku, płci i regionu odbyła się w maju 2010 roku.

6 SPORT+MARKT Sponsoring 21+: Reprezentatywna ankieta przeprowadzona wśród 1000 Polaków między 16 a 69 rokiem życia; Metodologia badań: wywiady telefoniczne (CATI); próba losowa warstwowana wg kryteriów wieku, płci i regionu odbyła się w maju 2010 roku.

5-punktowa skala oceny:, 1 –Całkowity brak zainteresowania, 5 –Duże zainteresowanie; Wyniki przedstawiono w tabeli Top-2-Box.

7 Por. badanie Market Intelligence przeprowadzone przez SPORT+MARKT.

8 Dane z pierwszej połowy sezonu piłkarskiego 2010/2011

9 W 2010 otwarto stadion w Poznaniu wybudowany na Mistrzostwa Europy. W 2011 roku oddano do użytku Stadion Narodowy w Warszawie oraz dwa inne stadiony we Wrocławiu i Gdańsku, w których odbędą się mecze w ramach Mistrzostw Europy.

10 Wartość obliczona przez SPORT+MARKT AG po przeprowadzeniu analizy stadionów Bundesligi przed i po budowie/przebudowie w związku z Mistrzostwami Świata 2006.